Fahami bacaan solat (14 Julai 2008) Ruang Agama
SOALAN: Dalam kepala saya ini selalu terfikir, lebih-lebih lagi ketika sedang baring, sebelum melelapkan mata pada waktu malam, kenapa kemungkaran dan kejahatan terus menerus berlaku pada hal Allah SWT menegaskan: “Sesungguhnya sembahyang itu mencegah pelakunya daripada melakukan kejahatan dan kemungkaran.”
Saya rasa begitu ngeri, tidak yakin dan sering tertanya-tanya mengenai kes-kes pembunuhan, persundalan, rompak, rogol penyalahgunaan kuasa, tidak amanah dan sebagainya. Yang terkini ialah fitnah memfitnah, tuduh menuduh seperti yang sedang berlaku. Hilang rasa persaudaraan dan kasih sayang membuktikan roh insaniah itu terpinggir.
Syiar-syair Rukun Iman itu seumpama tidak wujud dan hanya tinggal teori semata-mata yang tidak dapat dilaksanakan. Saya rasa, tidak ada jalan untuk mengatasi masalah ini selain kembali kepada ajaran agama. – Teruna Malam, Ijok
Jawapan: Saya yakin, apa yang saudara rasakan itu dapat dirasai oleh mereka yang dapat berfikir, meneliti fenomena sekeliling sekarang, biarpun ia tidak semestinya terlintas di pemikiran sebelum memejamkan mata untuk menyambung hidup keesokan hari.
Adalah jelas Allah SWT berfirman: “Sembahyang yang dilakukan oleh seseorang hamba itu mencegah pelakunya daripada melakukan kejahatan dan kemungkaran.”
Dalam sebuah hadis, dijelaskan sesungguhnya sembahyang itu penghapus dosa di antara dua sembahyang, selagi hamba berkenaan, iaitu hamba yang melakukan sembahyang itu tidak melakukan dosa-dosa besar. Contohnya, apabila seseorang itu melakukan sembahyang subuh, maka sembahyang yang dilakukan itu menghapuskan dosa-dosa yang dilakukan sebelum subuh. Kerana itu orang yang berkenaan berada dalam keadaan tidak berdosa sehinggalah ia melakukan sembahyang zuhur. Begitulah seterusnya, sehari semalam hingga ke subuh berikutnya.
Semua dosanya terhapus, kecuali sekiranya orang berkenaan melakukan dosa besar, seperti syirik, melakukan sihir, zina, pembunuh yang diharamkan, makan harta anak yatim dan lain-lainnya. Kerana itulah, orang yang terus menerus sembahyang itu diibaratkan seperti orang yang tinggal berhampiran sungai, yang ia mandi lima kali sehari, tidak akan lekat daki pada badannya.
Terlalu banyak kemungkaran menimbulkan rasa gerun dan ngeri, rasa tidak menentu. Keadaan semakin gawat dari hari ke hari. Pembunuhan berlaku seperti yang dipaparkan, diletupkan dengan bom, berbunuhan sesama Islam. Rogol menjadi-jadi, pelacuran, buang anak, ugut mengugut, fitnah memfitnah dan sebagainya. Kesemuanya memperlihatkan mereka yang terlibat hanya tahu adanya balasan hari Kiamat seperti yang terkandung dalam Rukun Iman, tetapi tidak percaya hakikat akan berlaku ketika hisab di Padang Mahsyar.
Pemahaman Tauhid hanya pengetahuan yang termaktub, lalu diluahkan melalui tulisan dan lulus dalam peperiksaan. Namun hakikatnya tidak difahami atau dituruti lalu akhirnya pemahaman itu hanya tinggal teori yang tidak berupaya untuk dipraktikkan. Hukum-hukum Allah itu jelas. Setiap orang Islam wajib percaya terhadap firman Allah, yang diwahyukan melalui malaikat Jibril, disampaikan kepada Nabi Muhammad SAW, dicatat lalu akhirnya dibukukan menjadi mashaf, yang dikenali sebagai al-Quran. Setiap orang wajib mempercayainya.
Barang siapa menidakkan, atau menafikannya, maka ia termasuk dalam golongan yang kufur. Allah SWT Maha Mengetahui, berkuasa dan tidak pernah memungkiri janji-janji-Nya. Kalamullah itu sentiasa benar. Apabila ia berfirman menyatakan sembahyang itu mencegah pelakunya atau orang yang mengamalkannya, maka sembahyang itu akan menjadi penghalang atau membentuk sahsiah seseorang itu daripada melibatkan diri dengan kejahatan dan kemungkaran yang menyebabkan saudara terfikir, termenung panjang sebelum melelapkan mata.
Kemungkaran dan kejahatan berlaku bukan kerana firman Allah itu salah atau silap. Yang silap ialah manusia. Merujuk kepada fenomena yang berlaku, manusia itu terbahagi:
Pertama, ada umat Islam yang tidak pernah sembahyang. Sembahyang itu tiang agama. Barang siapa melakukannya, dia mendirikan agama dan barang siapa meninggalkannya, dia telah merobohkan tiang agama. Kerana itu, tidak peliklah mereka ini terdiri daripada orang yang terlibat dengan kemungkaran, kerana mereka tidak sembahyang. Banyak punca kenapa ia berlaku. Yang jelas, padahnya ialah berlaku kemungkaran dan kejahatan.
Golongan kedua ialah mereka yang sembahyang tetapi tidak cukup, daripada lima waktu, mungkin dilakukan satu waktu. Allah SWT lebih mengetahui dan kita dapat memikirnya kenapa sembahyang diwajibkan lima waktu. Sahsiah Ia berupaya membentuk sahsiah seseorang untuk menjadi manusia yang baik, warak, zuhud lagi bertakwa. Bagaimana hendak menjadi manusia yang baik kalau sembahyang ikut mood? Sembahyang bila hendak sembahyang. Di rumah, takut ibu dan ayah, tetapi di asrama, bersama kawan-kawan langsung tidak sembahyang. Hal demikian berlaku kerana roh sembahyang itu tidak wujud dalam diri. Tidak mendapat maklumat kenapa sembahyang itu wajib dilakukan selengkapnya.
Golongan ketiga ialah mereka yang sembahyang, tidak sempurna ilmu sembahyangnya menyebabkan sembahyang itu tidak sah. Termasuk dalam golongan ini ialah mereka yang sembahyang melakukan perbuatan membatalkan sembahyang. Selain itu, mereka tidak menyedari sembahyang yang dilakukan itu tidak sah. Contohnya bacaan al-Fatihah yang tidak betul. Kerana tidak menyebut adanya sabdu (tasydid) ketika membaca kalimah-kalimah yang wajib dibaca ketika membaca al-Fatihah. Tidak ada tamakninah ketika rukun fi’liy, iaitu ketika rukuk, iktidal, sujud dan duduk di antara dua sujud. Apabila ini terjadi, maka tidak sahlah sembahyang itu.
Kalau seseorang itu berumur 60 tahun, maka selama itulah, iaitu selepas ia baligh, yang diistilahkan sebagai mukallaf, melakukan sembahyang tidak sah. Bagaimanakah hamba seperti ini mahukan sembahyang yang dilakukan itu membentuk diri yang baik, pada hal sembahyangnya tidak sah, atau sekali sah sekali tidak sah? Dalam masa yang sama, sembahyangnya juga tidak cukup lima waktu sehari semalam. Terlalu banyak faktor menyebabkan sembahyang seseorang itu tidak sah, yang boleh dirujuk dari kitab-kitab fikah.
Golongan keempat ialah mereka yang sah sembayangnya, tetapi sembahyang yang dilakukan tidak diterima Allah. Apabila seseorang itu sembahyang cukup dengan syarat wajibnya, juga rukun- rukun yang wajib dilakukan maka sahlah sembahyang itu. Perlu difahami di antara sah sembahyang dan diterima sembahyang yang dilakukan oleh Allah adalah dua perkara yang berlainan. Sama juga dengan orang melakukan ibadat haji. Apabila seseorang itu dapat menyempurnakan segala rukun dan syarat, maka sahlah haji yang dilakukan.
Tetapi, sekiranya wang yang digunakan untuk menunaikan haji itu daripada wang haram, sogokan, hasil penyalahgunaan kuasa, maka haji yang dilakukan tidak diterima Allah. Lalu akhirnya haji atau ibadah yang dilakukan itu tidak berupaya membentuk, menjadi pelakunya manusia baik. Balik dari mengerjakan haji, sifat lama, yang jahat terus menerus dilakukan. Dari sinilah lahirnya individu tertentu yang takut menunaikan haji atau umrah kerana tidak yakin akan menjadi manusia baik selepas balik dari Mekah.
Tidak ada kesan ibadah yang dilakukan, merasa berpura-pura dan tidak yakin pada diri atau kerana takut sesuatu yang buruk berlaku ketika berada di Mekah. Sembahyang sah, tetapi tidak diterima Allah boleh berlaku apabila seseorang itu sembahyang dalam keadaan tidak khusyuk, yang diistilahkan sebagai was- was. Rasa was-was itu lahir akibat daripada was-was syaitan. Hal demikian boleh berlaku ketika berniat. Ketika membaca al-Fatihah, terutamanya semasa membaca kalimah yang ada huruf-huruf kesamaran.
Pelbagai lintasan masuk dalam kepala ketika sembahyang, iaitu ketika sembahyang berjemaah, lebih-lebih lagi ketika imam membaca surah yang panjang. Pelbagai ingatan menyelinap dalam kepala seperti ketika berada di pejabat, cerita di kampung, masalah kewangan, masalah isteri sakit dan lain-lain lagi. Pandangan mata pula tertumpu pada cicak yang sedang meniti tiang atau lipas yang melintas di celah-celah kaki, juga gambar-gambar di karpet atau tulisan pada baju makmum di hadapan mata.
Kadang-kadang seseorang itu terasa terkentut ketika sujud atau terasa keluar air kencing ketika berdiri. Segala-galanya ini boleh berlaku menyebabkan seseorang itu hilang rasa khusyuk. Seorang hamba itu berupaya memikiri satu perkara dalam satu masa. Apabila orang yang sedang sembahyang itu memikir hal-hal di luar sembahyang seperti yang dijelaskan, mengimbau perkara-perkara yang telah berlaku di pejabat, masalah anak, mengulang kalimah dalam bacaan al-Fatihah maka konsentrasinya terhadap sembahyang akan hilang, atau sebahagian besar daripadanya hilang, kerana ketika itu ingatannya atau konsentrasinya diimbau pada perkara yang ada di luar sembahyang. Ketika itu rasa khusyuk tidak wujud.
Sembahyang seperti inilah yang tidak diterima Allah. Apabila ini berlaku, maka sembahyang itu tidak memberi kesan pada keperibadian orang yang berkenaan, menyebabkan orang yang seumpama ini sembahyang, tetapi lepas sembahyang melakukan perbuatan mungkar dan kejahatan.
Sebahagian besar masyarakat Malaysia melakukan sembahyang tanpa memahami makna kalimah yang dibaca, termasuklah makna al-Fatihah, doa ketika rukuk, iktidal, sujud, duduk antara dua sujud, ketika tasyahud awal juga tasyahud akhir. Begitu juga dengan bacaan qunut ketika sembahyang subuh. Memahami makna bacaan yang dibaca ketika sembahyang seperti yang dijelaskan tidak termasuk dalam rukun sembahyang. Walaupun demikian, untuk memperoleh kesan yang maksimum, perlulah memahami bacaan itu. Memohon Seseorang yang sedang membaca al-Fatihah, ialah orang yang sedang berdoa, memohon kepada Allah, agar ditunjukkan jalan yang benar lagi lurus, iaitu jalan-jalan yang telah Allah berikan kepada mereka yang terdahulu, kepada nabi-nabi, rasul-rasul, sahabat, tabiin, para salihin yang mempunyai sifat warak, zuhud dan takwa.
Bukan jalan mereka yang dimurkai Allah, firaun, kaum Lut dan sebagainya, yang kisahnya tercatat jelas dalam al-Quran, juga bukan jalan mereka yang sesat, yang banyak menimbulkan masalah masyarakat seperti yang saudara luahkan. Mereka memohon kepada Allah. Bukan jalan yang dilalui oleh mereka yang sesat, yang dimurkai Allah.
Orang yang waras dan dapat berfikir, hasil daripada roh insaniah yang dianugerah Allah berfirman bagaimanakah seseorang itu boleh memfitnah, menipu, membunuh, biar dengan apa cara sekalipun, pada hal sehari semalam, setiap lima waktu memohon diberi petunjuk jalan yang lurus atau ketika hening malam melakukan sembahyang tasbih, sembahyang taubat, tahajud, witir dan sebagainya. Segala kemungkaran ini tidak akan berlaku sekiranya seseorang itu memahami dan menyedari apa yang dibaca ketika sembahyang, menginsafkan dan mengambil iktibar daripada kalimah- kalimah yang dituturkan.
Walaupun, semuanya akan menjadi amalan seperti amalan burung kakak tua, boleh berkata-kata, tetapi tidak memahami maknanya, lalu akhirnya kemungkaran itu akan terus menerus berlaku, kerana sebab-sebab yang dijelaskan.
Wednesday, 30 July 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment